Masks Also Move: Case Studies for a Genealogy of Performance Art in Benin and Beyond

(French translation below)

Masks Also Move: Case Studies for a Genealogy of Performance Art in Benin and Beyond, was a public seminar around the notion of contemporary African performance art practices as part of the Abomey Encounters for the second edition of Biennale Bénin.

Adapting Alain Resnais and Chris Marker’s seminal 1953 essay film title Statues Die Too, the Abomey Encounters: Masks Also Move is a tongue-in-cheek introduction to the under-examined topic of contemporary African performance art practices. Departing from the popular and market-friendly production of masks that fueled remnants of ethnographic desire for things primitive as inaugurated by the European avant-gardes and codified by over a century of museum practices, The Abomey Encounters: Masks Also Move turned to these performances which brought masks back into motion and out in the streets. The Abomey Encounters: Masks Also Move took recent performance art practices by Beninese artists and Biennale Bénin 2012 participants Edwige Aplogan, Meshac Gaba, Tchif and Dominique Zinkpè as case studies for the elaboration of a genealogy of African performance art practices.

Set in the former capital of the Danhome Kingdom against the background of the then upcoming Procession of the King’s Wealth, a century-old tradition and prime example of Fon public ceremonial culture, the last iteration of which took place over thirty years ago, the Abomey Encounters: Masks Also Move strove to contextualize the emergence of contemporary performance art practices in post-Independence Benin as the starting point of a historical genealogy and theoretical discourse about African contemporary performance art practices. Along with Art History Professors Romuald Tchibozo, and Joseph Adandé, the Abomey Encounters: Masks Also Move critically examined prevalent Eurocentric genealogies of performance art while investigating culturally-specific public performance practices as they have emerged in Benin in the last couple of years from Fon and Yoruba traditions in the works of the invited Abomey Encounters artists such as the Géléde (Tchif) and Egungun (Aplogan) masquerades, Legba sculptures (Aplogan) and various processional traditions (Gaba), including Abomey’s own (Zinkpè.)

Les Masques Se Meuvent Encore : Cas d’études pour une généalogie de l’art performance au Bénin et au delà

(English translation above)

Clin d’oeil au titre du film-essai d’Alain Resnais et Chris Marker Les Statues Meurent Aussi, Les Masques Se Meuvent Encore: Rencontres d’Abomey est une introduction au sujet largement négligé des pratiques d’art performance contemporaines en Afrique. Se démarquant de la production populaire tant auprès du grand public que du marché de l’art de masques par des artistes contemporains qui contribuèrent à perpétuer le désir ethnographique pour les objets dit primitifs inauguré par les avant-gardes Européennes et codifié par plus d’un siècle de pratiques muséales, Les Masques Se Meuvent Encore: Rencontres d’Abomey se tournent vers ces performances qui amenèrent de nouveau les masques à se mouvoir et à se montrer dans l’espace public. Les Masques Se Meuvent Encore: Rencontres d’Abomey prend donc à témoin les pratiques de performance récentes d’artistes Béninois et participants à Biennale Bénin 2012 : Edwige Aplogan, Meshac Gaba, Tchif et Dominique Zinkpè pour tenter d’élaborer une généalogie des pratiques de performance en Afrique, et plus spécifiquement au Bénin.

Situées dans l’ancienne capitale du royaume du Dahomey avec comme toile de fonds la célébration, alors imminente, de La Fête des Richesses, tradition centenaire et exemple magistral de la culture publique cérémonielle Fon dont la dernière présentation eu lieu il y a plus de trente ans, Les Masques Se Meuvent Encore: Rencontres d’Abomey s’appliqua à contextualiser l’émergence de pratiques d’art performance dans le Bénin d’après l’Indépendance, comme point de départ d’une généalogie historique et d’un cadre théorique pour appréhender l’art performance africain contemporain. En compagnie de Romuald Tchibozo et Joseph Adandé, Professeur d’Histoire de l’Art à l’Université d’Abomey-Calavi, Les Masques Se Meuvent Encore: Rencontres d’Abomey examineront de façon critique la prévalence de l’Eurocentrisme dans les récits fondateurs de l’art performance tout en suivant par ailleurs les chemins tracés par des pratiques de performances publiques telles qu’elles ont émergées au Bénin ces dernières années à partir de traditions Fon et Yoruba dans les travaux des artistes des Rencontres d’Abomey, telles les mascarades Gélédé (Tchif) et Egungun (Aplogan), les sculptures rituelles Legba (Aplogan) et nombreuses traditions processionnelles (Gaba), y compris en provenance de la ville d’Abomey elle-même (Zinkpè.)