Tout-Monde Festival
Hétéronomonde
ENG.
Hétéronomonde, the first edition of the Tout-Monde Festival, traces the contour of contemporary Antillean and Caribbean artistic production at the junction of autonomy, heteronomy and Tout-Monde.
The theory of globalization introduced by Édouard Glissant through the concepts of “Creolization” and “Poetics of Relation,” which culminated in the notion of “Tout-Monde, ” led to multiple currents of thoughts ranging from political philosophy to art criticism—with such notions as relational aesthetic for instance.
What new ways of being in the world can emerge from the confluence of the great Martinican poet’s theories and the practice of everyday contemporary life in and from the Caribbean, in a world in search for political self-determination amidst social atomization and cultural fragmentation?
How have these new ways of being in the world at large been anticipated, translated, and experimented through the artistic processes emerging from these ‘in-between’ (is-)lands of the Antilles—caught between their status as both French regions and Caribbean territories as well as both of Europe and of the Americas?
From artistic creation to political discourse, Hétéronomonde, the first edition of the Tout-Monde Festival sets forth to confront such ideas specific to Antillean identity formation within the wider Caribbean region and in the world and, as such, pursues a double action of belonging and relating through an ongoing process of cultural construction.
FR.
Hétéronomonde, la première édition du festival Tout-Monde, trace les contours de la création artistique contemporaine des Antilles et de la Caraïbe, au croisement des notions d’autonomie, de l’hétéronomie et du Tout-Monde.
Théorie de la globalisation par la « Créolisation » et « Poétique de la Relation », le concept du Tout-Monde d’Edouard Glissant fut à l’origine de courants multiples, allant aussi bien de la pensée politique à la critique artistique, notamment celui connu sous le nom d’esthétique relationnelle.
Quelles nouvelles formes d’être peuvent émerger du croisement de la pensée du grand poète et intellectuel Martiniquais et de la pratique du monde contemporain tendant autant à l’autonomisation politique qu’à l’atomisation sociale et la fragmentation culturelle ?
Comment ces nouvelles formes d’être sont-elles pré-senties, retranscrites et ressenties, dans et par les productions artistiques émergentes de ces territoires de l’entre-plusieurs que sont les Antilles, régions françaises et pays Caribéens, entre l’Europe et les Amériques?
Allant des productions plastiques au discours politique, Hétéronomonde, la première édition du festival Tout-Monde, propose de confronter ces idées propres aux Antilles avec celles du reste de la Caraïbe et du reste du monde, dans une double action de recherche d’appartenance et de mise en relation à travers un processus continu de construction culturelle.