(French translation below)
What would a contemporary civic ritual look like in France today and of whom would it be constituted? Might it be possible to delineate the contours of this civic renewal in Toulouse, a multicultural city much in the image of contemporary France? Borrowing its title from Serge Gainsbourg’s reggae remix of the French national anthem La Marseillaise, “Aux Armes, et cætera”, etcetera: un rituel civique will differ the call to arms and reorganize instead this “everything else” (the French translation of the Latin locution “etcetera”) into an “everybody else” to create the conditions of emergence of this contemporary civic ritual. etcetera forms a rich ceremonial complex comprised of diverse forms of public address including art and sport as well as sound and food, and culminates in a multi-stop, city-wide, processional performance.
etcetera: un repas-performance harmonisé is the first step of this project. Conceived by visual artist Mohamed Bourouissa and “harmonized” by musician and composer Christophe Chassol under the artistic direction of curator Claire Tancons, this “meal-performance” brings together the wide range of Toulouse’s culinary cultures to draw a new gustative imaginary in order to expand the city’s gastronomic map. Service and menu designed by members of the culinary clubs of the city’s community centers are arranged in a non-hierarchic composition, set to music dish per dish, around conversations moderated table by table by an array of invited guests speakers. From the palate to the mouth, from the mouth to the voice, from the voice to the word, the meal and its hymn open up a space of civility where the notion of civic ritual is put to test.
—Claire Tancons
etcetera: un rituel civique
repas-performance harmonisé (part 1)
(English translation above)
À quoi pourrait ressembler, de qui et de quoi pourrait être constitué un rituel civique en France de nos jours ? Sera-t-il possible d’esquisser les contours de ce renouveau civique à Toulouse, ville aux cultures multiples, miroir de la France d’aujourd’hui ? Clin d’oeil à la reprise reggae de La Marseillaise de Serge Gainsbourg, Aux Armes et cætera (1979), etcetera: un rituel civique mettra les armes en berne et mobilisera ce « et tout le reste » en un « et tous les autres » pour créer les conditions d’émergence de ce rituel civique contemporain. Conçu comme une course d’endurance citoyenne, le riche complexe cérémoniel d’ etcetera se déclinera sur plusieurs modes: manifestation sportive, spectacle artistique et musical, défilé carnavalesque et expérience gustative—autant de formes d’adresses publiques d’un corps citoyen multiple en cours de (re)constitution.
etcetera: un repas-performance harmonisé est la première étape de ce projet. Ce repas-performance conçu par l’artiste Mohamed Bourouissa et harmonisé par le musicien compositeur Christophe Chassol sous la direction artistique de la curatrice Claire Tancons mélange les cultures culinaires ancrées à Toulouse pour dessiner un nouvel imaginaire gustatif selon une carte gastronomique expansive. Service et menu s’inspirent autant des banquets européens que des festins arabes et se fondent dans une re-composition non-hiérarchique, mise en musique de plat en plat, autour d’échanges modérés table à table, par un ensemble de convives divers. Du palais à la bouche, de la bouche à la voix, de la voix à la parole, repas et hymne instaurent un espace de civilité où débattre et mettre en pratique la notion de rituel civique et citoyen.
—Claire Tancons